Ο Δήμος Λάρνακας στο πλαίσιο της προσπάθειας του για βελτίωση των καθημερινών συνθηκών διαβίωσης και πέραν των προσπαθειών του για μια πράσινη πόλη προωθεί μια βιώσιμη και λειτουργική αστική ανάπτυξη.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Ένα στρατηγικό πλάνο που θα συμβάλλει καθοριστικά στην υλοποίηση του οράματος για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, το οποίο θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη στην κοινωνία της Λάρνακας, καθώς και σε κάθε δημότη ξεχωριστά.
Το έργο αφορά στη προώθηση των δημοσιών μεταφορών και ανάπτυξη της πολυτροπικότητας στην συγκοινωνιακή διασύνδεση των τοπικών πυρήνων της Λάρνακας μέσω της αναδιαμόρφωσης των κύριων αξόνων της πόλης, στους άξονες προτεραιότητας του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στοχεύοντας παράλληλα στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, στην βελτίωσης της προσβασιμότητας, στη μεγιστοποίηση της κινητικότητας, στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και στην εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας.
Με την ποιοτική αναβάθμιση πέραν των δεκαπέντε βασικών λεωφόρων και οδών της Λάρνακας οι σχεδιασμοί έχουν ως στόχο την αναδιάταξη υφιστάμενων διατομών και περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα, μονοδρομήσεις οδών, μείωση οχηματικών λωρίδων σε κύριες λεωφόρους, αναδιαμόρφωσης κύριων συμβολών για βελτίωση των μέτρων ασφάλειας, φύτευση, πλακοστρώσεις κ.α.
Συγκεκριμένα το έργο προνοεί, μεταξύ άλλων:
- απόξεση και ανακατασκευή της επιφανειακής στρώσης του οδοστρώματος
- δημιουργία λεωφορειολωρίδων περίπου 11 χλμ συμπεριλαμβανομένων 56 υποδομών στάσεων λεωφορείων
- κατασκευή ποδηλατολωρίδων και ποδηλατικών υποδομών περίπου 25 χλμ.
- δημιουργία παρόδιων θέσεων στάθμευσης
- κατασκευή και ανακατασκευή πεζόδρομων περίπου 15 χλμ.
- κατασκευή περίπου 185 διαβάσεις φωτοελεγχόμενων διαβάσεων για πεζούς και ποδηλάτες
- κατασκευή περίπου 174 ραμπών ΑμεΑ
- φωτοελεγχόμενες διαβάσεις τύπου pelican
- διαβάσεις πεζών τύπου zebra
- τοποθέτηση νέων και ή αναβάθμιση υφιστάμενων φώτων τροχαίας
- οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση συμπεριλαμβανομένων πληροφοριακών/ κατευθυντήριων πινακίδων
- υποδομές για αποστράγγιση χώρων πρασίνου
- υποδομές συνδέσεων δικτυών οδικού φωτισμού, όμβριων υδάτων, ύδρευσης και υποδομών άρδευσης κ.α.
Η μελέτη που έχει εκπονηθεί και ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2020 έχει σχεδιαστεί με γνώμονα ευρωπαϊκά γεωμετρικά πρότυπα από εμπειρογνώμονες. Επίσης, προνοείται μείωση του ορίου ταχύτητας, πύκνωση των διαβάσεων πεζών και ποδηλατιστών, νέα σήμανση και διαμορφώσεις συμβολών για παροχή ασφάλειας σε πεζούς και ποδηλάτες.
Συντονιστής είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων και έχει γίνει συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία είναι υπεύθυνη για την προκήρυξη και ανάθεση των μελετών.
Συγκεκριμένα, τα ρυθμιστικά και κατασκευαστικά σχέδια ετοιμάζονται από τον ξένο οίκο ΜΙC-HUB, σε συνεργασία με τοπικούς μελετητές. Η έναρξη των εργασιών αναμένεται τον Ιανουάριο του 2025 και θα διαρκέσουν 18 μήνες περίπου, με το κόστος να υπολογίζεται πέραν των €18.000.000 με χρηματοδότηση από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου και το κράτος.
Παράλληλα, με το εν λόγω έργο βρίσκεται σε εξέλιξη και η προσφορά για την κατασκευή δυο χώρων Park and Ride στην περιοχή του Pascal και κυκλικού κόμβου Καλού Χωρίου αντίστοιχα ενώ αρχές του 2025 αναμένεται και η προκήρυξη προσφορών για την κατασκευή του πολύ τροπικού σταθμού μετεπιβίβασης.
Με την ολοκλήρωσή του Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας η εικόνα του οδικού δικτύου και της πόλης θα αλλάξει, δίδοντας στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Λάρνακας επιλογές σε ό,τι αφορά τον τρόπο διακίνησής τους.
ΛΑΡΝΑΚΑ, 30 Ιουλίου 2024